Sidebar

Par aktīvu riteņbraukšanas sezonas sākumu daudzi atlēti sāk aizdomāties līdz ar siltā laika iestāšanos, taču ir arī sportisti, kas trenējas visu gadu. Raksts būs noderīgs cilvēkiem, kuri nesen sākuši nodarboties ar riteņbraukšanu, vai dara to tikai pāris sezonas. Dažas pamatlietas ir jāatkārto arī pieredzējušiem sportistiem, piemēram, par ūdens pudelēm. Foto: Edgars Vaivads.

Kas jādara vispirms?

Šogad pavasaris Latvijā ir pretimnākošs riteņbraucējiem. Siltie laikapstākļi ļauj uzsākt sezonu ātrāk un tajā var paspēt “iebraukties” arī tie, kuri nav bijuši velonometnēs. Pirmais, kas jāizdara - jākāpj uz sacensību riteņa un jāpierod pie uzsēdes, ātrumu attiecības, specifikas. Ja trenējaties kalnu riteņbraukšanā, treniņi jābrauc mežā - jāpierod pie vadāmības, jāatgriežas tur, kur notiks sacensības.

Otrā lieta - sezonas sākuma pirmajām sacensībām ir raksturīgas tehniskās problēmas. Vai tas būtu jauns ritenis vai komponenti, pirms sacensībām tie obligāti ir jānotestē kādā treniņā. Jābūt pārliecinātam, ka tehniskā puse ir kārtībā un sacensību laikā tā nepievils. Jāsāk ar sēdekli un stūri, tās ir jāpievelk un jāsaved kārtībā. Tāpat ar ratiem – jāpārbauda, vai riepas ir hermētiskas. Ja ir bezkameru riepu variants, tad jāvēro vai tās ir pienācīgi salīmējušās. Tāpat kā ar šosejas ratiem – ja tev ir sacensību rati ar augsto profilu, tad arī ar tiem ir jāsāk braukt un pierast.

Higiēna

Tāpat sezonas sākumā ir jādomā par higiēnu – jāmaina vecās ūdens pudeles. Vispār ir jāpierod mainīt tās regulāri, noteikti nevar braukt ar vienu pudeli vairāk nekā vienu sezonu. Nepreiza pudeļu kopšana un uzturēšana ir iemesls tam, ka pudeles ātri nolietojas un kļūst nederīgas. Pudeles ir jāmazgā un pienācīgi jāžāvē. Ja tu redzi, ka pudelē ir piemetusies melna sēnīte, pudele ar steigu ir jāmaina. Tāpat nav laba ideja ‘izvārīt’ pudeles karstā ūdenī, jo karsējot plastmasu izdalās kaitīgas vielas.

Cerams, ka lasītājiem nav jāatgādina par to, ka velošorti ir jāmazgā pēc katra treniņa. Tāpat ir svarīgi zināt, ka šorti ir jāmaina pēc sezonas. Iespējams, audums ir saglabājis savas īpašības, taču pampers būs izsēdēts un nesniegs tādu komfortu, kā svaigi šorti, kā arī vairs nepildīs vienu no galvenajām funkcijām – mitruma izvadīšanu. Tāpēc aktīvi trenējoties ir vērts iegādāties 2-3 šortu pārus, kurus var mainīt. Tādā veidā tu varēsi atrast ne tikai sev piemērotāko pamperi, bet pasargāsi sēžamvietu no uzberzumiem, kas var radīt lielas problēmas.

Treniņi

Sezonas sākuma ciklā treniņi var būt ar zināmu specifiku un dažādību. Ja mēs runājam par MTB riteņbraukšanu, tad tie ir spēka treniņi gan ar, gan bez riteņa, lai attīstītu spēku. Tāpat kā specifiski treniņi ar pedāļu izklipsēšanu un skriešanu pret kalnu, kur kalna beigās ir uzdevums atkal ātri ieklipsēties. Šādi tehnikas treniņi palīdzēs taupīt dārgās sekundes katru reizi, kad jānolec nebraucamās vietās.

Sabiedrībā ir maldīgs uzskats par to, ka, ja tev ir MTB ritenis, tad vienmēr ir jābrauc pa mežu. Tā tas nav, jo mērenu treniņu ar vai bez treniņa uzdevumiem, vienkāršāk ir pildīt uz plakanas virsmas. Jā, tas var būt arī garš grants posms ar minimālu kāpumu.

Taču kalnu velosipēda uzturēšana tehniskajā kārtībā ir dārgāka nekā šosejas velosipēdam. Putekļi, smiltis un pārējie netīrumi noēd ritošās daļas daudz ātrāk. Tāpat modē ienākot 1x sistēmām arī ķēdes lauziens ir lielāks, līdz ar to, arī ritošās detaļas ir pakļautas lielākai dilšanai. Tāpēc, ja esi aktīvi pievērsies riteņbraukšanas sportam, iespējams, jāpadomā par šosejas velosipēda iegādi. Galu galā tas paver plašākas iespējas baudīt riteņbraukšanu dažādās vidēs un attālumos!

Pedalēšanas tehnika

Mazāk pieredzējuši braucēji saskaras ar sekojošu problēmu - ir izveidojies pieradums braukt ar konkrētu kadenci jeb pedāļu apgriezienu skaitu minūtē (RPM – revolutions per min. –no angļu val.). Jāatgādina, ka efektīva pedalēšanas frekvence ir aptuveni 90 apgriezieni minūtē. Taču atlētam ir jātrenējas tā, lai viņš spētu būt efektīvs gan pie 50 RPM, gan pie 110 RPM. Ir arī specifiski treniņi, kuru laikā uz īsu brīdi jāspēj turēt kadence 120 RPM. Tāpat ir spēka darba vingrinājumi, kuru laikā izpilda smagus pedalēšanas vingrinājumus ar 40-50 RPM. Izkopjot savu kadences tehniku, jums jādomā arī par pēdas pareizo leņķi, jāseko, lai pie kājas kustības celis kustas paralēli rāmim nevis “nostaigā” uz vienu vai otru pusi. Šie sīkumi tev palīdzēs saglabāt locītavas veselas ilgtermiņā un izvairīties no nepatīkamām sāpēm, kas bieži rodas pie aktīvākiem treniņiem. Train2Win treneru pieredze runā, ka iemācīties efektīvi pedalēt dažādā amplitūdā prasa vienu sezonu.

Par sacensībām

Tās ir jābrauc! Tās ļauj saglabāt motivāciju visas sezonas garumā un uzturēt riteņbraukšanas azartu. Ar katru sezonu riteņbraukšana iegūst arvien lielāku popularitāti un palielinās arī sacensību piedāvājums. Šobrīd sacensību kalendāru var saplānot tā, ka sacensības iespējams braukt katru nedēļas nogali. Tas var noderēt ļoti trenētiem riteņbraucējiem, taču pat sagatavotam riteņbraucējam šādu sezonu pārdzīvot būs sarežģīti. Iemesls ir tajā, ka sportists nespēs tik ātri atjaunoties starp sacensībām, lai pēc tam vēl efektīvi trenētos. Tas nozīmē, ka arī aktīvajā sacensību sezonā ir jāturpina trenēties un turpināt strādāt pie tā, kas tika uztrenēts iepriekš ziemas periodā. Velotreneru ieteikums ir izvēlēties 2-3 galvenās sacensības sezonā, kurām gatavoties un braukt ar visu jaudu. Jāatzīmē, ka tie var būt arī seriāli tuvajās ārzemēs.

Train2Win.lv ir profesionāla velotreneru un skriešanas treneru komanda, kura izstrādā treniņu programmas gan amatieriem gan augsta līmeņa sportistiem Latvijā un ārzemēs. Ja tevi interesē kāds jautājums, uz kuru vēlies saņemt atbildi raksti Facebook - facebook.com/Train2Win.lv/.

Train2Win.lv ir Latvijas Riteņbraukšanas federācijas licenču lojalitātes partneris un piedāvā ikvienam amatieru riteņbraucējam iespēju iegūt 30 % atlaidi tieši Tev pielāgota treniņu plāna izstrādei. Vairāk uzzzini ŠEIT:

Atbalstītāji

 
smscredit
binders
izm1
 lsfp
 lok
valstssportam
 

Sadarbības partneri

BBA
reck
NUTREND 2018

lvm

Starptautiskās organizācijas

 uec
 ucinew