Sidebar

Ziemassvētku gaidīšanas laikā uz lielo sarunu aicinājām Latvijā labi zināmo amatieru riteņbraucēju Kasparu Gardu, kurš dalījās savās sajutās par pievēršanos riteņbraukšanai, SEB MTB maratonu, dalību vērienīgajā “Roc d'Azur” festivālā, paveikto starpsezonā un riteņbraukšanas treniņiem amatieriem.

Priekšvārds:

Sāku ar burāšanu. Kadetu grupā esmu bijis arī Latvijas čempions. Burāšana man iemācīja disciplīnu un attīstīja loģisko domāšanu sportā. Pēc mana drauga Mārča Ščerbiņina aicinājuma vēlāk pievērsos MTB downhill disciplīnai. Mārcis, kopā ar Gundaru Osi un Kārli Kišuro, bija starp labākajiem šīs riteņbraukšanas disciplīnas pārstāvjiem Latvijā. Paralēli braukšanai, es arī bildēju downhill sacensības. Iegūtās iemaņas šajā riteņbraukšanas veidā noder arī SEB MTB maratonā un citās velo sacensībās.

 

Riteņbraukšanā gan nekāds čempions neesmu bijis un tāds arī nebūšu. Šajā sportā esmu amatieris – entuziasts. Es lepojos, ka esmu riteņbraucējs un gūstu prieku no tā. Mani domubiedri ir sacījuši, ka atšķirībā no daudziem citiem velomīļiem, es arī dalos ar piedzīvotajām emocijām sacensībās un treniņos. Viena lieta ir nobraukt sacensības, bet otra par tām pastāstīt, parādīt video. Pēdējo piecu gadu laikā riteņbraukšanā esmu iesaistījis vairākus desmitus cilvēkus. Prieks skatīties, kā viņi attīstās un sasniedz savus mērķus. Riteņbraukšanā esmu arī tā iemesla dēļ, ka man ļoti patīk lietot jaunās tehnoloģijas – gan dažāda veida navigācijas, sistēmas, gan arī jaudas mērītājus, velosimulatorus (Zwift) un cita veida ierīces. Tehnoloģijas man palīdz sekot līdzi savai attīstībai un motivē trenēties pareizāk.

Kā sākās tava saskarsme ar riteņbraukšanu?

Bērnībā man nebija velosipēda. Pirmo reizi uz riteņa uzkāpu 14 gadu vecumā. Viens puisis man pārdeva ļoti smagu dzelzs BMX riteni. Tolaik mans draugs Mārcis Ščerbiņins jau piedalījās BMX sacensībās, kur startēja arī Māris Štrombergs, Ivo Lakučs, pazīstamais reperis Ozols un citi. Kopā ar Mārci ik pa laikam pārvietojāmies ar riteņiem pa Ķengaraga ielām. Iemācījos dažādus trikus, tostarp braukt ar velosipēdu, pats atrodoties uz stūres atmuguriskā stāvoklī (smejas) . Pārtraucu braukt ar riteni, jo šis BMX velosipēds ar laiku pilnībā salūza. Pāris gadus vēlāk mana saskarsme ar divriteni atgriezās, jo brālis iegādājās sev jaunu MTB tipa riteni, ar ko bieži vien braucu. Drīz vien Mārča Ščerbiņina iespaidā pievērsos downhill disciplīnai.

Pastāsti par savām pirmajām riteņbraukšanas sacensībām...

Pirmā reize riteņbraukšanas sacensībās bija Priekuļos, kur notika sezonas atklāšanas MTB downhill sacensības. Braucu ar DH tipa velosipēdu. Atceros šīs sacensības ar prieku, tomēr man nebija mērķu par augstu rezultātu sasniegšanu. Darīju to sava prieka dēļ. Mans galvenais ieguvums, ko šeit iemācījos, ir spēja lielā ātrumā droši braukt pa sakņainiem nobraucieniem. Šī priekšrocība noder MTB sacensībās. Esmu novērojis, ka MTB maratonos bieži vien cilvēkiem nobraucieni sagādā ļoti lielas grūtības. Viņiem trūkst tehnisko iemaņu, kas apdraud citus braucējus. Jāpiemin fakts, ka es ne tikai braucu sacensībās, bet arī tās fotografēju un veidoju video sižetus. Laikā, kad nodarbojos ar dowhill, esmu bijis arī Francijā, kur Morzīnē atrodas ļoti liels šīs riteņbraukšanas disciplīnas centrs ar dažāda līmeņa trasēm.

Kā sākās tava aizraušanās ar fotografēšanu?

Mani aizrāva šī nodarbošanās. Arī pēc izglītības esmu fotogrāfs. Beidzu Rīgas 34. arodvidusskolu. Drīz vien sāku strādāt par fotoreportieri “Jaunajā Avīzē”. Paralēli man patika arī filmēt. Pirmo video materiālu par riteņbraukšanu uztaisīju Vecrīgā, kur ar draugiem braucām par tās bruģainajām ieliņām. Man patīk veidot video, jo tas konkrēto mirkli pavelk garāku un baudāmāku.

Kāds bija tavs pirmais iespaids, piedaloties pirmajās MTB maratona sacensībās?

Tas bija “Igo Japiņa sporta aģentūras” rīkotā “Unibankas MTB maratona” posmā. Tobrīd no nosacīti mazas komūnas, kāda ir downhill sabiedrība, ienācu lielā ļaužu masā. Lielākais šoks, braucot no pēdējiem koridoriem, ko novērēju, bija cilvēku agresivitāte trasē. Bieži vien netika respektēti citi braucēji. Laikam ejot, šī situācija gan ir uzlabojusies, tomēr ne ideāla. Personīgi es piedalos sacensībās, lai gūtu adrenalīnu un lieliskas emocijas. Tomēr uzskatu, ka negatīvām emocijām pret citiem braucējiem trasē nav vietas. Svarīgi ir apzināties faktu, ka, ja esi spēcīgs braucējs, tu trasē tiksi līdz savam līmenim atbilstošiem braucējiem. Ar rupjību un neiecietību pret līdzbraucējiem līdz labām pozīcijām trasē nav iespējams tikt, var tikai sabojāt garastāvokli citiem braucējiem. Trasē cilvēkiem ir jābūt pozitīviem un laipniem. Arī man ir gadījušās situācijas, kad esmu kādam no dalībniekiem pabraucis garām ļoti tuvu, tomēr es nekavējoties atvainojos. Tāpat, redzot, ka kādam dalībniekam, braucot augšup kalnā, ir ļoti grūti, palīdzu, stumjot viņu. Amatieru sportā galvenais nav cīņa par konkrētu vietu, bet gan paša pasākuma baudīšana. Tas nemazina faktu, ka liela daļa amatieru cenšas lielāku uzmanību veltīt treniņiem, lai sasniegtu labākus rezultātus un piepildītu savus personiskos mērķus. Otra lieta, kas būtu jāattīsta, ir pēcsacensību aktivitātes, jo katrs posms ir vesela brīva diena no darba. Manuprāt, aktivitātes pēc finiša veicinātu sacensību dalībnieku un organizatoru draudzību. Labs piemērs pērn bija SEB MTB maratona Vietalvas posmā, kur pēc finiša notika sporta spēles un koncerts. Šādas lietas ir jāturpina.

Kuras lietas laika gaitā ir uzlabojušās SEB MTB maratonā no tava skatupunkta?

Uzskatu, ka attīstības ziņā viss ir mainījies uz labo pusi. Liels darba apjoms paveikts tehnoloģiju attīstībā, šeit domājot rezultātu publicēšanas operativitāti, telefona īsziņu sūtīšanu dalībniekiem pēc finiša ar uzrādīto laiku, kā arī iegūto vietu un citas lietas. Patīkami, ka organizatori ņēmuši vērā ieteikumus par nobraucienu izņemšanu maršrutā uzreiz pēc starta, kas bija ļoti bīstams moments. Arī man nācās piedzīvot kritienu Cēsis – Valmiera posmā tieši pirmajā nobraucienā. Dalībnieki pirms starta ir ļoti uzvilkti, adrenalīns ir pārpārēm, tādēļ arī veidojas šādi kritieni. Trasēs var iekļaut vairāk kalnus augšup, jo šeit visiem ir vienādi grūti. Tie, kas ir spēcīgāki, uzbrauks ātrāk, tie, kas vājāki, lēnāk. Tā veidosies dabiskā sadalīšanās pēc spēku samēriem. Jo vairāk tehnisko daļu, jo labāk. Tieši tehniski interesantās trases daļā var pārbaudīt savas spēju robežas. Tas arī veido spilgtas atmiņas par konkrētajām sacensībām.

Šajā gadā tu piedalījies vienās no lielākajām kalnu riteņbraukšanas sacensībām pasaulē – “Roc d'Azur”. Pastāsti, kā nonāci pie lēmuma pieņemt šādu izaicinājumu?

Mans riteņbraukšanas cīņu biedrs Māris Vancevičs uzvarēja SEB MTB maratona sporta uztura partnera “Isostar” rīkotajā akcijā. Māris man zvanīja un priecīgs sacīja, ka ir ieguvis šo lielisko iespēju, oktobra mēnesī startēt “Roc d'Azur” sacensībās. Ne viņš, ne arī es neko par šo pasākumu nezinājām. Vairāk papētot šo pasākumu, uzzinājām, ka tas ir milzīgs riteņbraukšanas festivāls ap 150 000 apmeklētāju, ko paši franči sauc par Eiropas kalnu riteņbraukšanas sezonas noslēguma pasākumu. Piecu dienu ilgajā festivālā piedalījās ap 20 000 dalībnieku. Bija gan viendienas, gan daudzdienu MTB sacensības, MTB triatlons, nakts braucieni. Izlēmām uz Franciju doties divatā. Sacensību norises vieta atradās Frejus pilsētā netālu no Nicas. Ārā valdīja vasarīgi laika apstākļi, gaisa temperatūrai pārsniedzot 18 grādus pēc celsija. Startējām viendienas MTB sacensību tautas klasē. Distances garums sasniedza 55 kilometrus, kāpuma metri sasniedza 1500 metrus. Trase bija ļoti interesanta, ar stāviem uzbraucieniem un nobraucieniem, lieliem akmeņiem, saknēm un citiem šķēršļiem. Tautas klasē, kur startējām ar vēl 4300 braucējiem, dalībnieki tika sadalīti septiņās plūsmās, lai tik liels skaits cilvēku varētu sekmīgi braukt pa trasi un neveidotos bīstamas situācijas. Pirmajās plūsmās brauca tie riteņbraucēji, kuri sekmīgi startējuši iepriekšējos gados. Es startēju noslēdzošajā braucienā, tomēr trasē apsteidzu tādus dalībniekus, kuri startēja stundu vai pat divas stundas agrāk. Interesanti, ka lielāko daļu dalībnieku apsteidzu, kad braucu kalnā augšup, kas Latvijā nebija starp maniem trumpjiem. Turpretim lejā ātri brauca un lēca gandrīz visi. Es distances laikā nekritu, bet Māris piedzīvoja kritienu, savainojot ceļgalu. Par spīti tam, viņš sakoda zobus un arī sasniedza finišu, kas bija galvenais mērķis. Priekš mums tas bija ļoti liels notikums, kuru nevarēja laist garām.

KASPARA BRAUCIENA DATUS “Roc d'Azur” SACENSĪBĀS SKATIES ŠEIT:

Kuras lietas tev visvairāk paliks atmiņā no festivālā piedzīvotā?

Atmiņā palika labā organizētība. Ne tikai pašas sacensības, bet arī viss tām apkārt esošais. Tika rīkoti koncerti, liela mēroga velo izstāde (300 izstādes dalībnieku un 150 000 apmeklētāju), riteņu testēšanas vietas. Bija iespēja paņemt visjaunākā modeļa riteņus, ar kuriem varēja braukt pa MTB trasēm, vakarā riteņus atgriežot atpakaļ. Festivāla vide bija ļoti iedvesmojoša, jo ikviens dalībnieks ieradās ar domām par riteņbraukšanu. Izbaudījām šo pasākumu. Es plānoju arī nākamgad šeit startēt, jo mani visvairāk trenēties motivē tas, ka varēšu piedalīties sacensībās. Šeit es domāju nevis cīņa par konkrētām vietām, bet pats sacensību process. Sacensības ir atmiņā paliekošs notikums, ko veido paši braucēji.

Kādi būtu tavi ieteikumi Latvijas amatieru sportistiem, kas apsver iespēju startēt “Roc d'Azur” velobraucienā?

Mēs ar Māri, izrādās, bijām vienīgie latvieši šī gada festivālā. Īsti nezinājām, kam gatavoties, nezinājām, kas mūs sagaidīs. Šobrīd varu teikt, ka festivālā esošajās sacensībās labi jutīsies tie riteņbraucēji, kuriem patīk nobraucieni. Trasē iekļauti daudz dažādi nobraucieni ar akmeņiem, asiem līkumiem, virāžām. Es ieteiktu laicīgi pieteikties un, ja ir laiks, startēt vairāku dienu garajās sacensībās. Iesaku oktobra mēnesī paņemt atvaļinājumu un pilnībā izbaudīt šo festivālu. Šajā mēnesī viesnīcu cenas ir krietni lētākas nekā vasarā, arī ēšana nav pārlieku dārga. Noteikti ir vērts sagatavoties un vēlāk jau izbaudīt šo pasākumu.

Kāda ir tava loma “Sportlife.lv komandā?

Uzreiz jāsaka, ka es neesmu “Sportlife.lv” komandas sportists (vēl daudz jātrenējās, lai tiktu komandā). Šīs komandas braucēji un vadība ir mani draugi un domubiedri. Es esmu “Sportlife.lv” vienībā kā personība. Daudz runāju par šo komandu, piedalos organizētajos pasākumos. “Sportlife.lv” man dod platformu, kur es varu brīvi rīkoties un izteikt savas domas par sacensībām, treniņiem, tehnoloģijām un citām ar riteņbraukšanu saistītām lietām. Bieži vien man nepatīk, ka esot kādā konkrētā komandā, konkurenti skatās ar šķību aci. Es uzskatu, ka neatkarīgi no pārstāvētās komandas, ja esi sakarīgs un patīkams cilvēks, būsi labs domubiedrs.

“Sportlife.lv” rīko iknedēļas treniņus, kuros piedalīties var ikviens velo cienītājs.

Prieks, ka šie iknedēļas treniņi palikuši populārāki. Sezonas laikā uz treniņiem ieradās pat līdz 60 braucējiem, kas ir Latvijas mērogam unikāls gadījums. Mūs pavada tehniskā automašīna, palielinot drošību. Treniņu garums ir ap 50 – 60 kilometriem. Aktīvākie braucēji tur tempu, ejot maiņās, pārējie iemācās braukt grupā, kas ir ļoti svarīgs priekšnoteikums, lai drošākas kļūtu arī amatieru šosejas sacensības. Cilvēki treniņos iemācās braukt maiņās, iemācās pareizu pozīciju grupā, kā arī spēju mierīgi reaģēt uz pavērsieniem grupā. Šajā gadā esmu ievērojis vairākus braucējus, kuri laika gaitā ievērojami uzlabojuši savas braukšanas spējas.

Kā paiet tavs brīvais laiks starpsezonas periodā?

Vairākus gadus iepriekš man bija profesionāls treneris, kura vadībā iemācījos daudzas un dažādas lietas. Tomēr galvenā mācība, ko ieguvu, bija tāda, ka vairs treneri sev (pagaidām) nevēlos. Uzskatu, ka amatierim, kurš vēlas sevi attīstīt, būtu jāaizvada treniņu process pie trenera vismaz vienas sezonas garumā, ar mērķi iepazīti pamatus riteņbraukšanas treniņprocesā. Pēc tam, kad pamati ir apgūti, ir jāizšķiras starp divām lietām – turpināt trenēties pie trenera, ar mērķi attīstīt savu rezultātu, vai vienkārši baudīt dzīvi, ar ko saprotu trenēties tā, lai nerastos pārmērīgs sagurums un, lai spētu ieklausīties savā organismā. Mani ikdienas treniņi starpsezonā paiet uz velotrenažiera (simulatora), kur aizvadu strukturētos treniņus, piedalos virtuālajās (Zwift) sacensībās un izbaudu pašu procesu. Katru reizi izvēlos ko jaunu, lai būtu pašam lielāka interese un neveidotos pieradums. Papildus tam strādāju arī pie dziļās muskulatūras nostiprināšanas, nedaudz arī skrienu. Veicot vingrinājums, svarīgi to darīt pareizi, tādēļ īpaši, apmeklējot konsultācijas pie fizioterapeita un komandas biedra Oskara Muižnieka, pie tā īpaši piedomāju. Vienlaikus arī ziemas periodā, ņemot vērā laika apstākļus, izvēlos aizvadīt treniņus distanču slēpošanā, vai braukšanā ar mtb velosipēdu svaigā gaisā. Starpsezonā man ir svarīgi saglabāt labu fizisko formu, bet reizē neiešu pāri saviem spēkiem. Tuvojoties sezonai, cenšos arī nedaudz samazināt savu svaru. To var panākt ar pareizu un strukturētu ēšanu. Aicinu cilvēkiem ne tik daudz domāt par velosipēda svara samazināšanu, bet vairāk koncentrēties uz paša liekā svara samazināšanu. MTB riteņbraukšanā tas ir ļoti no svara.

Haanja100 MTB sacensības no Kaspara pozīcijām

 

   

>

   

Aktuālais kalendārs

Atbalstītāji un partneri

 
smscredit
binders
elkor
izm1
 lsfp
 lok
valstssportam
BBA
reck
arcers logo
4CYCLISTS LOGO 2018 4 CYCLISTS
LNK group logo
piebalga1
lvm


Starptautiskās organizācijas

 uec
 ucinew

AMATIERU RANGS TOP 6

ŠOSEJA
Nr.VārdsUzvārdsPunkti
1ARTISROZE952
2RAIVISRITUMS856
3KRISTAPSKNOPS826
4OSKARSDANKBARS810
5ARVISSPRUDE791
6GIRTSVEVERS782
Nr.VārdsUzvārdsPunkti
1ZANEKALVERSA-KENGE1075
2SANDAPETUNOVA980
3OLGAZAHAROVA763
4ANASTASIJAKRUMINA670
5LANABUGROVA660
6DANIELALEITANE595
Nr.NosaukumsPunkti
1Dobeles dzirnavnieks/FeelFree4717
2EVELO TEAM3138
3TEAM ZZK2673
4Virsotne/MARMOT1909
5Amore&Vita-Prodir1633
6RRS901
MTB
Nr.VārdsUzvārdsPunkti
1OSKARSMUIZNIEKS2185
2LAURISPURNINS1955
3ULDISALITIS1795
4KARLISBALTACIS1765
5GIRTSCIRVELIS1675
6JANISPRIZEVOITS1550
Nr.VārdsUzvārdsPunkti
1ANITAANTONE1655
2SANTA SANIJAJURGENA1575
3ZANDARUTKOVSKA1560
4RENATERODIONOVA1445
5LELDEARDAVA1400
6ZANEKELPE1396
Nr.NosaukumsPunkti
1DTG-MySport8422
2ebike Machine6963
3PATRIA BOTTECCHIA5991
4VW Komerctransports - Veloprofs.lv5317
5ZZK4940
6NN Sporta klubs4289